Skolens værdigrundlag tager udgangspunkt i det forpligtende fællesskab. Dette
gælder både for elever, forældre og personale, hvor alle er ligeværdighed. Enhver
form for mobning vil således være uforeneligt med skolens værdigrundlag og vil
følgelig heraf ikke blive tolereret.
Opstår der tilfælde af mobning, reagerer skolen omgående når skolen bliver bekendt
med mobningen. Det påhviler alle at bidrage til adfærd og omgangsformer der
eliminerer mobning.

Vi definerer mobning således
• Når en eller flere elever vedvarende chikanerer en eller enkelte elever
• Når en elev bliver overset, ignoreret, hånet, nedgjort eller udelukket fra
fællesskabet
• Mobning i form af hånlige tilråb, sladder, uønskede øgenavne og sarkasme
• Mobning kan være verbalt og/eller digitalt
• Mobning kan være direkte og/eller indirekte

Vi forebygger mobning ved
• At have vedvarende fokus på den forebyggende indsats
• At skabe et positivt og anerkendende miljø, hvor trivsel er i højsædet
• At der løbende på klassen tales om forskellighed, rumlighed og respekt
• At klasselæren i det daglige medvirker til at løse konflikter
• At klasselæren skal tage sociale problemstillinger op og gøre eleverne bevidste
om ansvaret over for hinanden
• At alle klasser udfærdiger fælles sociale regler
• At klassens samværsregler drøftes ved årets første forældremøde, forældrene
kan give input til klassens sociale spilleregler
• At alle voksne tager henvendelser i relation til mobning alvorligt

Sådan handler vi – trin 1
Hvis en elev bliver drillet/mobbet, skal det håndteres således:
• Ved konstatering af drilleri/mobberi skal der reageres omgående og handlingen
skal stoppes øjeblikkeligt.
• Klasselæreren taler med de involverede elever så hurtigt som muligt
• Klasselæreren orienterer forældrene til de involverede elever via Intra


Sådan handler vi – trin 2
Hvis ovennævnte “trin 1” ikke har effekt, gøres følgende:
• Skolen indkalder til møde, hvor eleverne og deres forældre deltager. Der
træffes konkrete aftaler om det videre forløb, herunder hvilke tiltag der skal
sikre at mobberiet ophører. Der aftales evt. opfølgningsmøde

Hvis der ikke opnås en løsning på mødet, iværksættes en gensidig tænkepause på op til en uge (situationsbestemt vurdering af skolelederen), hvor skolen overvejer mobberens fortsatte skolegang på Oure Friskole

Fortsat skolegang på Oure Friskole vil bl.a. være betinget af fuld accept af skolens værdigrundlag. I yderste konsekvens, hvor forældreopbakningen til skolens værdigrundlag samt ansvarsfølelsen over for fællesskabet og de sociale værdier mangler, bør det overvejes, om skolen er den rigtige for den pågældende elev.

Således vedtaget på bestyrelsesmødet d. 24. oktober 2018.