Nu skal vi lege!

I vores SFO hænger vi ikke i en klokkestreng. Vi er meget bevidste om at vi er i børnenes fritid og de skal derfor selv have indflydelse på hvad deres fritid skal gå med. Der bliver derfor tilbudt forskellige muligheder for leg og samvær, og børnene kan også selv byde ind med hvad de har lyst til. Vi tror på en høj grad af frihed under ansvar, også for vores unge elever.

Hver dag starter med en glidende overgang mellem skole og SFO, hvor børnene bliver mødt i deres klasselokale af Gitte, som er vores SFO ansvarlige. Her samles man i en rolig stund for at spise SFO-madpakker og tale sammen om skoledagen. Herefter går vi udenfor på legepladsen.

Ude i det fri bliver der gynget, leget på skaterrampen, gravet kæmpe huller i sandkassen eller slæbt tæpper ud på græsset, når solen skinner. Legehusene bliver flittigt brugt og hængekøjerne er dejlige oaser, hvis man trænger til lidt stille-tid. Nogle gange er udelivet så fedt, at man slet ikke vil ind!

Som eftermiddagen skrider frem vil nogen søge de rolige indendørs lege igen, mens andre gerne vil fortsætte legene udendørs.

Det sociale i at lege på kryds og tværs er noget vi vægter højt for det gode kammeratskab og fællesskab. Og vi oplever at vi har nogle meget sociale børn, som er gode til at lege sammen.

Når børnene er i SFO har de ”fri”. Derfor har deres egne lege højeste prioritet og vi følger børnenes spor og ideer.

Puderummet trækker tit om eftermiddagen. Og i Krealokalet kan det i flere uger være perleplader som bare hitter! Der bliver pyntet op i SFO´en hele året rundt afhængigt af årstider og højtider. Til jul har vi tradition for at børnene selv laver en juledekoration til at tage med hjem, og der bages småkager, så hele huset dufter!

Ved SFO´ens indgang bruger vi en tavle, hvor man som forældre kan notere hvornår ens barn bliver hentet eller selv må gå hjem. Men tit vil man slet ikke hjem, fordi legen er så god! Så kan man som forældre godt modtage en sms fra Gitte, for at høre hvordan muligheden er for at blive hentet senere. Vi forsøger at fornemme børnenes behov, og gennem dialog og cirka tider at hjælpe børnene bedst muligt.

Morgen i SFO

SFO´en er åben fra 6.30-8.00 hver morgen. Her mødes I af Gitte, som står klar med hjemmebagte boller eller en skål med havregryn. Herefter er der plads til en rolig start på dagen fx spiller vi en omgang UNO eller bygger med LEGO indtil klokken bliver lidt i 8.00 og skoledagen begynder.